Pazite na ta nevaren gib pri opravilih na vrtu

Koliko ljudem lahko pomeni vrt, mi postane jasno, ko spremljam mojo staro mamo, ki ga med enim in drugim astmatičnim napadom prekopava. Prekopavala ga je tudi z mavcem na nogi in včasih res ne vem, ali si z vrtnarjenjem še dodatno uničuje zdravje, ali si ga prav zaradi vrtnarjenja ohranja in jo vrt ohranja pri življenju.  Namen tega članka je, da vam iz gibalnega vidika dam nekaj nasvetov, da bo gibanje na vrtu za vas res zdrava aktivnost, vaš naravni fitnes, zaradi katerega boste v tej aktivnosti lahko še dolgo uživali.
Najslabši gib, ki ga lahko naredim na vrtu je ..

Najslabši gib, ki ga lahko naredite na vrtu je, ko iz predklona nekaj dvignete od tal in celotno zadevo prestavite z rotacijo trupa na nek višji položaj. Kdaj se ta napačen gib najbolj pogosto dogaja?

Ta gib izvajate, ko recimo gajbico krompirja (ali druge vrste zelenjave alisadja) prestavljate iz tal na samokolnico oziroma na višjo polico. V bistvu bi človek lahko trdil, da gre za najbolj ekonomično gibanje, saj gajbica, ali kakršno koli drugo breme potuje po najkrajši poti od točke A (tla) do točke B (samokolnica). Mogoče je to gibanje res ekonomično, gotovo pa ni zdravo, saj botruje mnogim zelo resnim poškodbam hrbta. Zdrs medvretenčne ploščice je hitro lahko posledica tega napačnega giba.

Zdrs medvretenčne ploščice

Sam sem doživel zdrs medvretenčne ploščice in imel sem veliko srečo v nesreči, ker je šlo očitno za poškodbo, ki je v mojem primeru potrebovala samo čas, da se je zadeva počasi sama uredila. Bolečine pa so bile tako neznosne, da sem lahko ponoči spal največ po petnajst minut v enem kosu in sem potem "štukal" spanje. Vsak premik me je peklensko bolel.

Imel sem srečo, kajti mnogi v podobnih primerih končajo na operacijski mizi. Ker vam teh muk ne privoščim, se tega giba prosim v bodoče izognite. Prav tako je nevaren isti gib v obratni smeri, ko dajete recimo vreče zemlje iz prtljažnika z zasukom in predklanjanjem iz avta po najkrajši poti na tla. Tudi ta gib je strup za vaš hrbet!

Kako pravilno dvigovati brez zasuka hrbtenice?

Kako torej pravilno dvigovati stvari iz tal v zgoraj navedenih primerih? Breme dvigujte z ravnim hrbtom s pomočjo nizkega počepa. Pogled je usmerjen naprej, ne dol v breme. Breme držite čim bolj ob telesu, nato pa naredite več majhnih korakov, s pomočjo katerih se obrnete v smer, kjer mislite breme, ki ga nosite, odložiti. Isto velja za gib v obratni smeri, ko iz višjih predelov zlagate stvari na tla ali k zemlji.

Kaj se dogaja z vašo medvretenčno ploščico, ko narobe z rotacijo v trupu dvigujete stvari?

Odprite knjigo v sredini in dajte vanjo milo. Nato položite knjigo na mizo in se naslonite na zgornjo platnico. Milo bo odfrčalo. Milo predstavlja vašo medvretenčno ploščico, platnice knjig pa vaša vretenca, ko dvigujete stvari iz predklona in ne iz počepa. Vendar je to samo en del napačnega giba, drugi pa zajema torzijo oziroma zasuk med vretenci. Ta zasuk si lahko predstavljate tako, da držite med dlanmi paradižnik in ga stisnete tako, da se ena dlan obrača v eno smer, druga pa v drugo. Kot si lahko predstavljate, to ni ravno dobro za paradižnik, ker ga bo razmrcvarilo. Slaba novica pa je, da ta paradižnik predstavlja vašo medvretenčno ploščico, dlani pa vaša vretenca med rotacijo trupa. 

Upam, da sem vas dobronamerno dovolj prestrašil, da boste odslej drugače dvigovali bremena. Če želite izvedeti več, kako se lepo ravna z lastnim telesom, pa obiščite mojo spletno stran www.otelesu.com.

Članek je napisal: Robert Lisac
Profesor športne vzgoje, učitelj borilnih veščin in vodja tečajev - www.otelesu.com

Robert Lisac Vrt brez prekopavanja